Kirjaudu tai rekisteröidy
Sastamalan Opiston opettaja Riikka Lausniemi osallistui Erasmus+ -akkreditoinnin mahdollistamana täydennyskoulutuskurssille Kroatian Splitissä kesällä 2025. Kurssin järjestänä oli Erasmus+ Courses Croatia Teacher Training Center ja kurssin otsikko: Advancing Adult Education: A Holistic Approach to Professional Development, Digital Transformation and Soft Skills Mastery (osittain myös AI for Teachers Best AI & Digital Tools for Classroom Use). Kurssin teemaan kuuluen matkatarina on luotu osittain tekoälyä hyödyntäen.
Kurssipaikkana toimi liikennekoulu Splitissä. Kouluttajamme Ivana esitteli aluksi powerpointin avulla Kroatiaa, Splitin kaupunkia, Erasmus Kroatiaa- kurssinjärjestäjänä sekä itsensä. Minulle selvisi samalla, että meidän iso 23 hengen ryhmä koostui monista eri kurssin osallistujista (Englanti, AI, ja Stress Management ja Mindfulness).
Ivana antoi minulle vapauden valita kurssien eri kokonaisuuksista ne tunnit, jotka sopivat parhaiten omaan ammatilliseen kehitykseeni ja päätinkin osallistua enemmän AI-ryhmän opetukseen kuin Mindfulness-kurssin tunneille, koska tämä aihe on jo minulle entuudestaan tuttu. Tämä järjestely tuntui heti alusta arvostavalta ja joustavalta lähestymistavalta.
Mitä opin tästä päivästä?
Oivallus:
"Oppiminen maistuu paremmalta, kun se tarjoillaan yhdessä syöden ja jaettujen tarinoiden kera."
Valitsin päivän sisällöksi kurssiosion AI in Adult Education. Meitä oli ryhmässä yhteensä 11 osallistujaa ja vieläkin 3 eri kurssiteemaa oli yhdistetty (mukana myös STEAM-ryhmä, joka keskittyi kemian ja fysiikan kokeellisiin tehtäviin luokkaympäristössä.)
Päivän aikana keskityimme siihen, miten tekoäly voi tukea oppijoiden erilaisia tarpeita ja auttaa opettajaa henkilökohtaisen opetuksen suunnittelussa.
Iltapäivän lisäosuus:
Mitä opin tästä päivästä?
Oivallus:
"Aivot tarvitsevat sekä ravintoa että lepoa – ja joskus paras lepo löytyy kynän hiljaisesta kaaresta paperilla."
Tänään sukelsimme tekoälyn maailmaan ja harjoittelimme eri chatbottien käyttöä: Claude, ChatGPT, Gemini ja Perplexity. Oli mielenkiintoista huomata, miten jokaisella oli oma tyylinsä ja vahvuutensa – vähän kuin eri opettajat, joilla kaikilla on oma ääni ja tapa vastata (samaan tehtävänantoon).
Harjoittelimme myös promptien optimointia, eli sitä, miten kysymykset ja ohjeet kannattaa muotoilla, jotta saamme mahdollisimman hyödyllisiä ja tarkkoja vastauksia. Huomasin, että pienikin sanavalinta voi vaikuttaa siihen, miten chatbot ymmärtää pyynnön ja millaisen vastauksen se antaa. Loimme myös Kahootin kollegalle Waygroundille oman kyselyn.
Tämän päivän oppi: Tekoälyä voi käyttää tehokkaammin, kun oppii kysymään oikealla tavalla ja valitsemaan kuhunkin tilanteeseen sopivimman työkalun. Tunsin itseni vähän kuin kielikapteeniksi, joka ohjaa keskustelun kohti parasta mahdollista lopputulosta.
Illallistin vielä italialaisten kanssa mukavassa paikallisten suosimassa ravintolassa meren rannalla.
Jatkoimme eri AI-työkalujen ja sovellusten käyttöä ja testasimme erityisesti luovan sisällön tuottamiseen soveltuvia alustoja.
Päivä tuntui pitkältä vaikka olikin normaali kurssiaikataulu. Asiaa tuli ehkä liikaa yhdellä kertaa ja pää “ylikuumeni”. Olisin kaivannut jonkinlaista fyysistä aktiivisuutta tähän päivään tauottamaan istumista ja puuduttavaa opiskelua. Myös tietokoneestani loppui virta, koska unohdin laturin kotiin, joten loppupäivän operoin puhelimella.
Mitä opin tästä päivästä?
Oivallus:
"Hyvä teknologia on apuri, mutta ihminen on kapteeni – osaa ohjata, valita ja kokeilla."
Kurssin viimeinen päivä alkoi yhteisellä aktiviteetilla: koko ryhmä osallistui interaktiiviseen Goose Chase -peliin. Pelaaminen oli sekä viihdyttävää että opettavaista: tehtävät vaativat tiimityötä, luovuutta ja nopeaa ongelmanratkaisua.
Mitä opin tästä päivästä?
Oivallus:
"Oppiminen ei ole vain istumista ja kuuntelemista – se voi olla pelillistä, luovaa ja yhdessä koettua seikkailua."
Perjantaina lähdimme vielä kolmen saaren kierrokselle italialaisen kollegani kanssa. Kävimme Blue lagoonilla, Ciovon saarella sekä Trogirin vanhassa kaupungissa. Täydellinen iltapäivä viimeiseen päivään.
Käyttötarkoitus | Työkalu (ilmainen) | Suurin hyöty (80/20) | Helppous/käytettävyys |
Presentaatiot & visuaaliset materiaalit | Gamma | Nopeat, näyttävät esitykset ilman PowerPointia; selkeä layout automaattisesti. | ★★★★☆ |
Canva Free | Monipuoliset template-pohjat ja grafiikan luonti; sopii opetusesityksiin ja visuaalisiin oppimateriaaleihin. | ★★★★★ | |
Luova kirjoittaminen / tarinankerronta | ChatGPT (Creative Writing Coach) | Ideointi ja luonnosten teko; promptien avulla saa nopeasti laadukasta tekstiä. | ★★★★☆ |
Claude | Vaihtoehtoinen “älykäs sparraaja”; hyvä lisä perspektiivin laajentamiseen ja tekstin muokkaamiseen. | ★★★★☆ | |
Oppimistehtävät ja quizit | Padlet | Helppo jakaa, seurata ja tehdä interaktiivisia tehtäviä; tukee ryhmätyötä. | ★★★★★ |
Magicschool (ilmainen versio) | Auttaa tietovisojen ja tehtävien luonnissa nopeasti; säästää opettajan aikaa. | ★★★★☆ | |
Diffit | Luo automaattisesti harjoituksia ja kysymyksiä valmiista sisällöstä. | ★★★★☆ | |
Podcastit / äänioppimateriaali | Suno / Udio | Musiikin ja äänen luominen nopeasti; sopii oppimateriaalien taustaksi tai lyhyisiin podcasteihin. | ★★★★☆ |
NotebookLM | Tekstipohjaisten materiaalien ja audioyhteenvetojen luominen; hyvä podcastien pohjaksi. | ★★★★☆ | |
Kuvien ja grafiikan luominen | Sora | Nopea ja helppo kuvien generointi; hyvä yksittäisiin visualisointeihin. | ★★★★☆ |
Gemini / DALL·E Free | Luovat, uniikit kuvat; erinomainen satukirjoihin ja tarinankerrontaan. | ★★★★☆ | |
Clipdrop | Taustan poisto ja nopea editointi; helppo viimeistellä kuvia oppimateriaaleihin. | ★★★★☆ | |
Yleinen tuki ja ideointi | Freepik / Note GPT / Fobizz | Sisältöideoiden, kuvien ja materiaalien nopea haku ja yhdistäminen. | ★★★★☆ |
Tekoäly on tätä päivää, halusimme tai emme. Kun opimme sitä hyödyntämään, se voi olla avuksi. Toisaalta se sisältää myös uhkia ja väärinkäytön mahdollisuuksia, eikä koskaan tule täysin korvaamaan ihmistä. Kaikki faktat on hyvä tarkastaa ja käyttää paria hyväksi havaittua AI-työkalua, jotta voidaan kohdentaa opetus tiettyihin aplikaatioihin ja niin parantaa käyttökokemusta. Parhaassa tapauksessa tekoäly antaa meille tietoa, uusia näkökulmia, ratkaisuja ja toimivia toteutuksia sekunneissa, mihin manuaalisesti kuluisi tunteja.
ChatGPT:n ja Canvan lisäksi aion tutustua paremmin Gammaan, Notebook LM:ään ja Geminiin.
Kurssin järjestäjään olin erittäin tyytyväinen ja voin lämpimästi suositella myös Kroatiaa kohteena. Kaikki toimi hienosti, koin oloni turvalliseksi ja englantia puhuivat kaikki paikallisetkin. Kurssiaikataulu oli muuten toimiva, mutta yhdessä päivässä tuli paljon tietoa. Olisin toivonut sitä jyvitettävän joka päivälle ja lisättävän joka päivään kevyempiä ryhmätehtäviä tiimiyttämiseen.
Teksti, taulukko ja kuvat: Riikka Lausniemi
Kurssilla käytiin kattavasti erilaisia vaihtoehtoja opetuksen tueksi. Keskityimme lähinnä peruskouluopetuksen työkaluihin, mutta aion hyödyntää antia ja eri chatbotteja ja tekoälyohjelmia myös opetuksen suunnittelussa että opiskelijoiden työkaluksi.
Perustaitoni ja tietoni eri tekoälyohjelmien hyödyntämisestä esimerkiksi kurssisisällön suunnittelussa ja toteutuksessa karttuivat viikon aikana huomattavasti.