Perehtymässä tekoälyn maailmaan Kroatiassa

Sastamalan Opiston opettaja Riikka Lausniemi osallistui Erasmus+ -akkreditoinnin mahdollistamana täydennyskoulutuskurssille Kroatian Splitissä kesällä 2025. Kurssin järjestänä oli Erasmus+ Courses Croatia Teacher Training Center ja kurssin otsikko: Advancing Adult Education: A Holistic Approach to Professional Development, Digital Transformation and Soft Skills Mastery (osittain myös AI for Teachers Best AI & Digital Tools for Classroom Use). Kurssin teemaan kuuluen matkatarina on luotu osittain tekoälyä hyödyntäen. 

Maanantai - Ensimmäinen kurssipäivä 

Kurssipaikkana toimi liikennekoulu Splitissä. Kouluttajamme Ivana esitteli aluksi powerpointin avulla Kroatiaa, Splitin kaupunkia, Erasmus Kroatiaa- kurssinjärjestäjänä sekä itsensä. Minulle selvisi samalla, että meidän iso 23 hengen ryhmä koostui monista eri kurssin osallistujista (Englanti, AI, ja Stress Management ja Mindfulness).

Ivana antoi minulle vapauden valita kurssien eri kokonaisuuksista ne tunnit, jotka sopivat parhaiten omaan ammatilliseen kehitykseeni ja päätinkin osallistua enemmän AI-ryhmän opetukseen kuin Mindfulness-kurssin tunneille, koska tämä aihe on jo minulle entuudestaan tuttu. Tämä järjestely tuntui heti alusta arvostavalta ja joustavalta lähestymistavalta.

  • Aloitimme päivän tutustumalla toisiimme kotimaisten herkkujen äärellä – pöydällä oli kirjava valikoima makuja ympäri Eurooppaa. Meitä oli 12 eri maasta; Suomi, Slovakia, Slovenia, Unkari, Portugali, Italia, Puola, Saksa, Espanja, Kroatia, Romania ja Irlanti.
  • Jokainen piti esitelmän omasta oppilaitoksestaan, kotimaastaan ja itsestään. Oli kiehtovaa nähdä, miten erilaisissa konteksteissa opetusta toteutetaan. Meitä oli heterogeeninen ryhmä, ei vain peruskoulun opettajia vaan opettajia mm. yliopistosta, kansalaisopistosta, erityiskoulusta (kehitysvammaiset) sekä mm. odottavien äitien avustamiseen keskittyneestä unkarilaisesta järjestöstä.
  • Illalla lähdimme oppaan johdolla puolentoista tunnin kierrokselle Splitin vanhaan kaupunkiin. Opin paljon keskustaa hallitsevasta Diocletianuksen palatsista ja sen pitkästä historiasta.

Mitä opin tästä päivästä?

  • Avoin ja lämmin aloitus luo nopeasti turvallisen ilmapiirin kansainvälisessä ryhmässä.
  • Oman työn esittely auttaa kirkastamaan myös itselle, mitä teen ja miksi.
  • Kulttuurinen konteksti syventää oppimiskokemusta – Splitin historia antoi uutta perspektiiviä kaupungin nykyiseen ilmapiiriin.

Oivallus:
"Oppiminen maistuu paremmalta, kun se tarjoillaan yhdessä syöden ja jaettujen tarinoiden kera."

Tekoälöykurssi 2025

Tiistai - Toisen päivän koulutus 

Valitsin päivän sisällöksi kurssiosion AI in Adult Education. Meitä oli ryhmässä yhteensä 11 osallistujaa ja vieläkin 3 eri kurssiteemaa oli yhdistetty (mukana myös STEAM-ryhmä, joka keskittyi kemian ja fysiikan kokeellisiin tehtäviin luokkaympäristössä.)

Päivän aikana keskityimme siihen, miten tekoäly voi tukea oppijoiden erilaisia tarpeita ja auttaa opettajaa henkilökohtaisen opetuksen suunnittelussa.

  • Aamulla lyhyt katsaus tekoälyn peruskäsitteisiin ja sen merkitykseen opetuksessa.
  • Harjoittelimme eri AI-työkalujen käyttöä: ideointia opetussisällön luomiseen, kielen yksinkertaistamiseen ja erilaisten oppimistyylien huomioimiseen.
  • Pienryhmissä pohdimme, miten tekoäly voisi ratkaista todellisia haasteita omissa oppilaitoksissamme. Huomasimme, että maasta ja kulttuurista huolimatta meillä jokaisella on samat haasteet kouluissa, kuten älylaitteiden liiallinen käyttö kouluissa ja vapaa-ajalla, sen käytön seurauksena sosiaalisen kanssakäymisen väheneminen ja keskittymisvaikeudet.
  • Päivän lopuksi jaoimme ideoita ja kokemuksia, ja moni sai uusia työkaluja jo suoraan käyttöön.

Iltapäivän lisäosuus:

  • Päätin vielä osallistua  Mindfulness-ryhmän Meditative Art -harjoitukseen. Piirsimme hitaasti ja “merkityksettömästi”, keskittyen vain kynän liikkeeseen ja paperin tunteeseen hiljaisen musiikin soidessa.
  • Harjoitus toi rauhallisen, lähes tyhjentyneen olon. Aivojen jatkuva ajatusten virta hiljeni hetkeksi, ja huomasin oloni väsyneeksi – ehkä siksi, että keho viimein uskalsi laskea kierroksia. Kroatiassa on sana kuvaamaan hidastamista, vain olemista -Pomalo. Sitä toivoisin niin omaan elämääni kuin suomalaiseen tehokkaaseen työkulttuuriinkin lisää.

Mitä opin tästä päivästä?

  • Tekoäly voi olla tehokas työpari, mutta sen rinnalla tarvitaan myös keinoja pysähtymiseen ja mielen lepoon.
  • Luovat ja “tarkoituksettomat” hetket voivat olla yllättävän palauttavia.
  • Eri oppimismuodot täydentävät toisiaan – digitaalinen ja meditatiivinen työskentely eivät ole vastakohtia, vaan tukevat toistensa vaikutusta.
  • Päivä tuntui kokonaisuutena tasapainoiselta: aamupäivän aktiivinen ideointi ja iltapäivän hiljainen luovuus loivat hyvän kontrastin.
  • Meditatiivinen piirroshetki muistutti, että oppiminen ei ole aina uuden tiedon keräämistä – joskus se on tilan antamista ajatuksille muotoutua.

Oivallus:
"Aivot tarvitsevat sekä ravintoa että lepoa – ja joskus paras lepo löytyy kynän hiljaisesta kaaresta paperilla."

Keskiviikko - Kolmas kurssipäivä

Tänään sukelsimme tekoälyn maailmaan ja harjoittelimme eri chatbottien käyttöä: Claude, ChatGPT, Gemini ja Perplexity. Oli mielenkiintoista huomata, miten jokaisella oli oma tyylinsä ja vahvuutensa – vähän kuin eri opettajat, joilla kaikilla on oma ääni ja tapa vastata (samaan tehtävänantoon).

Harjoittelimme myös promptien optimointia, eli sitä, miten kysymykset ja ohjeet kannattaa muotoilla, jotta saamme mahdollisimman hyödyllisiä ja tarkkoja vastauksia. Huomasin, että pienikin sanavalinta voi vaikuttaa siihen, miten chatbot ymmärtää pyynnön ja millaisen vastauksen se antaa. Loimme myös Kahootin kollegalle Waygroundille oman kyselyn.

Tämän päivän oppi: Tekoälyä voi käyttää tehokkaammin, kun oppii kysymään oikealla tavalla ja valitsemaan kuhunkin tilanteeseen sopivimman työkalun. Tunsin itseni vähän kuin kielikapteeniksi, joka ohjaa keskustelun kohti parasta mahdollista lopputulosta.

Illallistin vielä italialaisten kanssa mukavassa paikallisten suosimassa ravintolassa meren rannalla.

Tekoälykurssi 2025

Torstai - Neljäs kurssipäivä

Jatkoimme eri AI-työkalujen ja sovellusten käyttöä ja testasimme erityisesti luovan sisällön tuottamiseen soveltuvia alustoja.

  • Kuvien luomiseen käytimme Soraa, Canvaa ja ChatGPT:tä, Clipdropilla testasimme nopeaa taustan poistoa.
  • Musiikin tekeminen onnistui Sunon ja Udion avulla, lasten lauluja omilla sanoituksilla pystyi tekemään myös helposti. Mikään sovelluksista ei ole 100% toimiva, mutta mitä enemmän ohjelmaa käyttää, sen paremmaksi se oppii promptien avulla.
  • Kokeilimme myös kuvallisia satukirjoja (Bookcreator, Gemini), podcasteja ja audioyhteenvetoja (esim. NotebookLM). Ääniohjaus mahdollistaa vaikka uuden kielen opettelun tai lukivaikeuksista kärsiville helpomman auditiivisen tavan oppia uutta. Voisiko teköäly Chatbotti jopa korvata ihmisystävän toimimalla kuuntelijana ja juttelijana yksinäiselle ihmiselle?
  • Opettajille suunnatut työkalut, kuten Magicschool, Diffit ja Padlet helpottavat tehtävien, kyselyiden ja tuntimateriaalien suunnittelua huomattavasti.
  • Testasimme myös yleisesti toimivia apureita kuten Freepik, Note GPT ja Fobizz.

Päivä tuntui pitkältä vaikka olikin normaali kurssiaikataulu. Asiaa tuli ehkä liikaa yhdellä kertaa ja pää “ylikuumeni”. Olisin kaivannut jonkinlaista fyysistä aktiivisuutta tähän päivään tauottamaan istumista ja puuduttavaa opiskelua. Myös tietokoneestani loppui virta, koska unohdin laturin kotiin, joten loppupäivän operoin puhelimella.

Mitä opin tästä päivästä?

  • AI-työkaluja on valtavasti, ja niiden oikea käyttö vaatii kokeilua ja testaamista.
  • Käytännön harjoittelu ja eri alustojen vertailu auttavat ymmärtämään, mikä soveltuu mihinkin tarpeeseen.
  • Teknologian kanssa kannattaa aina varautua myös käytännön ongelmiin (akku, laturi, ylikuumeneminen).
  • Päivä oli intensiivinen mutta erittäin opettavainen.
  • Oli hienoa nähdä, miten monipuolisesti AI voi tukea luovaa ja opettavaa työtä.

Oivallus:
"Hyvä teknologia on apuri, mutta ihminen on kapteeni – osaa ohjata, valita ja kokeilla."

Perjantai - Viimeinen kurssipäivä

Kurssin viimeinen päivä alkoi yhteisellä aktiviteetilla: koko ryhmä osallistui interaktiiviseen Goose Chase -peliin. Pelaaminen oli sekä viihdyttävää että opettavaista: tehtävät vaativat tiimityötä, luovuutta ja nopeaa ongelmanratkaisua.

  • Tehtävissä hyödynsimme kurssilla oppimiamme digitaalisia työkaluja ja sovelluksia – esimerkiksi kuvien ja tarinoiden luomista, QR-koodeja ja videoita.
  • Aktiviteetti loi hyvän mahdollisuuden yhdistää teoriassa opitut asiat käytäntöön, ja samalla tutustuimme toisiimme paremmin epämuodollisessa ympäristössä.
  • Päivän lopuksi pidimme reflektiohetken ja saimme todistukset: jokainen jakoi oppimiskokemuksiaan ja oivalluksiaan kurssiviikon aikana.

Mitä opin tästä päivästä?

  • Käytännön pelillinen harjoitus vahvisti tiimityötaitoja ja interaktiivisten työkalujen käyttöä opetuksessa.
  • Oppiminen voi olla hauskaa ja motivoivaa myös aikuisille, kun siihen yhdistää leikkiä ja teknologiaa.
  • Reflektio ja jakaminen auttavat konkretisoimaan viikon aikana opittua ja näkemään, miten uusia työkaluja voi soveltaa omassa työssä.
  • Päivä oli energinen ja positiivinen päätös kurssille. Oli palkitsevaa huomata, että kurssilla opitut AI- ja digityökalut voi yhdistää luovasti myös interaktiivisiin peleihin ja oppimistehtäviin. 
  • Kurssin monipuolisuus ja kansainvälinen ilmapiiri tekivät kokemuksesta rikastuttavan ja innostavan.

Oivallus:
"Oppiminen ei ole vain istumista ja kuuntelemista – se voi olla pelillistä, luovaa ja yhdessä koettua seikkailua."

Perjantaina lähdimme vielä kolmen saaren kierrokselle italialaisen kollegani kanssa. Kävimme Blue lagoonilla, Ciovon saarella sekä Trogirin vanhassa kaupungissa. Täydellinen iltapäivä viimeiseen päivään.

Tekoälykurssi 2025

Pareto periaate eli 80/20-sääntö tekoälyn hyödyntämisessä opetuksessa
 

  1. Panosta niihin työkaluihin, jotka tuottavat suurimman hyödyn
    1. Esimerkki: Vaikka AI-työkaluja on kymmeniä, 1–2 hyvin valittua työkalua (esim. ChatGPT luovaan kirjoittamiseen, Canva tai Gamma esityksiin) tuottaa suurimman osan konkreettisesta hyödyistä.
    2. Ei tarvitse opetella kaikkia uusia sovelluksia kerralla – keskity niihin, jotka ratkaisevat suurimmat opetuksen haasteet.
  2. Hyödynnä AI:n automaatio tehokkaasti
    1. Anna tekoälyn hoitaa rutiinitehtäviä: harjoitusten luominen, kyselyt, tehtävien tarkistus, ideointi.
    2. Tämä vapauttaa 80 % ajasta keskittyä opetuksen suunnitteluun, vuorovaikutukseen oppijoiden kanssa ja yksilölliseen ohjaukseen.
  3. Luo pienellä vaivalla suurin vaikutus oppimiseen
    1. Esimerkki: Lyhyt AI:n avulla luotu video, kuvallinen infografiikka tai interaktiivinen tehtävä voi lisätä oppimisen ymmärrettävyyttä ja muistettavuutta huomattavasti.
    2. Kaikki ei tarvitse olla täydellistä – joskus 20 % panostus tuottaa 80 % havainnoista ja oivalluksista oppijoille.
  4. Optimoi promptit ja työskentelytavat
    1. Käytä aikaa sen oppimiseen, miten kysyä oikeita asioita AI:lta: hyvä prompti tuottaa paljon parempia tuloksia.
    2. Tämä on 20 % panostusta, joka voi tuottaa 80 % laadukkaimmista vastauksista ja ideoista.
  5. Keskity käyttötarkoituksiin, joilla on suurin pedagoginen vaikutus
    1. Esimerkiksi:
      1. Oppimateriaalien rikastaminen visuaalisesti ja auditiivisesti.
      2. Oppijan yksilöllisen tuen lisääminen personoidun sisällön avulla.
      3. Ideointi ja inspiraation luominen opetuksen suunnittelussa.

Opettajan 80/20 AI -työkalut

Käyttötarkoitus Työkalu (ilmainen) Suurin hyöty (80/20) Helppous/käytettävyys
Presentaatiot & visuaaliset materiaalit Gamma Nopeat, näyttävät esitykset ilman PowerPointia; selkeä layout automaattisesti. ★★★★☆
  Canva Free Monipuoliset template-pohjat ja grafiikan luonti; sopii opetusesityksiin ja visuaalisiin oppimateriaaleihin. ★★★★★
Luova kirjoittaminen / tarinankerronta ChatGPT (Creative Writing Coach) Ideointi ja luonnosten teko; promptien avulla saa nopeasti laadukasta tekstiä. ★★★★☆
  Claude Vaihtoehtoinen “älykäs sparraaja”; hyvä lisä perspektiivin laajentamiseen ja tekstin muokkaamiseen. ★★★★☆
Oppimistehtävät ja quizit Padlet Helppo jakaa, seurata ja tehdä interaktiivisia tehtäviä; tukee ryhmätyötä. ★★★★★
  Magicschool (ilmainen versio) Auttaa tietovisojen ja tehtävien luonnissa nopeasti; säästää opettajan aikaa. ★★★★☆
  Diffit Luo automaattisesti harjoituksia ja kysymyksiä valmiista sisällöstä. ★★★★☆
Podcastit / äänioppimateriaali Suno / Udio Musiikin ja äänen luominen nopeasti; sopii oppimateriaalien taustaksi tai lyhyisiin podcasteihin. ★★★★☆
  NotebookLM Tekstipohjaisten materiaalien ja audioyhteenvetojen luominen; hyvä podcastien pohjaksi. ★★★★☆
Kuvien ja grafiikan luominen Sora Nopea ja helppo kuvien generointi; hyvä yksittäisiin visualisointeihin. ★★★★☆
  Gemini / DALL·E Free Luovat, uniikit kuvat; erinomainen satukirjoihin ja tarinankerrontaan. ★★★★☆
  Clipdrop Taustan poisto ja nopea editointi; helppo viimeistellä kuvia oppimateriaaleihin. ★★★★☆
Yleinen tuki ja ideointi Freepik / Note GPT / Fobizz Sisältöideoiden, kuvien ja materiaalien nopea haku ja yhdistäminen. ★★★★☆

Yhteenveto

Tekoäly on tätä päivää, halusimme tai emme. Kun opimme sitä hyödyntämään, se voi olla avuksi. Toisaalta se sisältää myös uhkia ja väärinkäytön mahdollisuuksia, eikä koskaan tule täysin korvaamaan ihmistä. Kaikki faktat on hyvä tarkastaa ja käyttää paria hyväksi havaittua AI-työkalua, jotta voidaan kohdentaa opetus tiettyihin aplikaatioihin ja niin parantaa käyttökokemusta. Parhaassa tapauksessa tekoäly antaa meille tietoa, uusia näkökulmia, ratkaisuja ja toimivia toteutuksia sekunneissa, mihin manuaalisesti kuluisi tunteja.

ChatGPT:n ja Canvan lisäksi aion tutustua paremmin Gammaan, Notebook LM:ään ja Geminiin.

Kurssin järjestäjään olin erittäin tyytyväinen ja voin lämpimästi suositella myös Kroatiaa kohteena. Kaikki toimi hienosti, koin oloni turvalliseksi ja englantia puhuivat kaikki paikallisetkin. Kurssiaikataulu oli muuten toimiva, mutta yhdessä päivässä tuli paljon tietoa. Olisin toivonut sitä jyvitettävän joka päivälle ja lisättävän joka päivään kevyempiä ryhmätehtäviä tiimiyttämiseen.

Teksti, taulukko ja kuvat: Riikka Lausniemi

Erasmus+ -liikkuvuusjakson perustiedot

  • Ajankohta: Elokuu 2025
  • Kurssi: Erasmus+ Courses Croatia Teacher Training Centerin Advancing Adult Education: A Holistic Approach to Professional Development, Digital Transformation and Soft Skills Mastery
  • Liikkuvuusjakson tavoitteet
    • Tekoälyosaamisen kehittäminen omassa opetuksessa mm. senioreiden kanssa, hyvinvointivalmennuksessa ja itsetuntemusta kohottavilla kursseilla. Valitun kursssin arvioitu vastaavaan juuri tähän tarkoitukseen.
    • Sastamalan Opiston tuntiopettajien digitaitojen kehittäminen osaksi opettajan perustaitoja - Uudenlainen kurssi opiston tarjontaan.
    • Hakevan ja tukevan toiminnan kehittäminen - Toivoisin, että jokaisella olisi mahdollisuus löytää oma potentiaali ja nähdä elämänkaarensa ja kasvukehityksensä tekoälyn ja opettajan avulla. Tämä voi vaikuttaa myös opiskelijan itsetuntoon ja rohkaista häntä aktivoitumaan eri elämän osa-alueilla. 
    • Informaalin ja nonformaalin oppimisen näkyväksi tekeminen osaamisen tunnustamisella.
    • Eurooppalaisen identiteetin ja globaalin vastuun vahvistaminen - Toivon saavani muilta kurssilaisilta ideoita, miten he hyödyntävät tekoälyä aikuisopiskelijoiden kanssa. 
  • Liikkuvuusjaksolle asetettujen tavoitteiden arviointi:
    • Kurssilla käytiin kattavasti erilaisia vaihtoehtoja opetuksen tueksi. Keskityimme lähinnä peruskouluopetuksen työkaluihin, mutta aion hyödyntää antia ja eri chatbotteja ja tekoälyohjelmia myös opetuksen suunnittelussa että opiskelijoiden työkaluksi. 

    • Perustaitoni ja tietoni eri tekoälyohjelmien hyödyntämisestä esimerkiksi kurssisisällön suunnittelussa ja toteutuksessa karttuivat viikon aikana huomattavasti.

    • Opetuksessani tekoäly voi olla tärkeässä osassa yhteiskuntaan integroitumisessa sekä eri vaihtoehtojen pallottelussa. Tekoäly voi toimia ikäänkuin mentorina, minkä avulla tai kanssa työnhakija voi pohtia omaa tilannettaan ja löytää siihen tilannetta parantavia apukeinoja.
    • On hienoa huomata, että ympäri Eurooppaa toimimme samojen arvojen pohjalta sekä jaamme myös yhtäläisiä haasteita oppimisen suhteen.
  • Tutustu Riikan kursseihin opiston kurssikaupassa.