Kirjaudu tai rekisteröidy
Sastamalan Opiston opettaja Elina Männistö osallistui Erasmus+ -akkreditoinnin mahdollistamana täydennyskoulutuskurssille kesällä 2025. Matka tehtiin vihreän matkustamisen keinoin.
Liikkuvuusjaksoni kurssiksi valikoitui kudonta ja kurssin järjesti VÆvehuset, jonka opettajana toimi Gitte Karlshøj. Kurssi oli VÆvehusetin Rugs with Piles -kurssi, jonka aiheena oli erilaiset nukat, nukkapinnat ja tekstuurit matoissa. Liikkuvuusjakson kohdemaa oli Tanska ja tarkemmin Jyderup.
Liikkuvuusjakson aktiviteettien ja sisällön arviointia esimerkiksi päiväkirja- tai aktiviteettikohtaisessa muodossa:
Päivät menivät pääsääntöisesti seuraavasti ja kurssi oli päivittäin: klo 9.30-16.30.
9.30-13.00 teoriaa ja työskentelyä (sis. lyhyt kahvi-/teetauko)
13.00-14.00 välisenä aikana lounas
14.00-16.30 teoriaa ja työskentelyä (sis. lyhyt kahvi-/teetauko)
16.30- omaa työskentelyä
Ensimmäisenä aamuna käytiin kurssikokonaisuus läpi, sekä kurssin aikataulu ja tavoitteet. Ensimmäisenä päivänä kaikki aloittivat samasta työstä, johon testattiin erilaisia nukitustekniikoita sekä tekstuureja. Loppukurssin jokainen kutoi omaa tahtia ja kun mallitilkku (sample) oli valmis, siirryttiin seuraaville kangaspuille. Jokaisen uuden mallitilkun kohdalla opettaja neuvoi (tarvittaessa) kutomisessa ja kertoi sidoksesta ja kankaan sitoutumisesta. Saimme valita jokaiseen mallitilkkuun itse materiaalit laajasta väri- ja kudevalikoimasta ja opettaja myös kertoi sopivista kudemääristä sekä pohjakankaaseen, että nukituksiin.
Kurssitilaan oli mahdollista jäädä klo 16.30 jälkeen työskentelemään ilman opettajan avustusta ja itse jäin päivittäin. Kurssin sisältö oli laaja ja todella kattava ja saimme hyvän teoriamateriaalin.
Toisena kurssipäivänä kävimme tutustumassa n. 1,5 h verran paikalliseen kudonta/mattostudioon Vævernes Husiin, jossa opettajamme johdolla valmistettiin mattoja tulevaa mattonäyttelyä varten. Vierailu oli mielenkiintoinen ja saimme nähdä muutamia valmiita, sekä työnalla olevia mattoja, sekä mattojen suunnitelmia ja ohjeita. Ihailimme myös valtaisaa materiaalivarastoa, joka oli täynnä erivärisiä villakuteita. Viimeisenä kurssipäivänä kaikki samplet irrotettiin kangaspuista ja opettaja näytti erilaisia viimeistelyitä. Osa viimeistelyistä jäi kotona tehtäväksi.
Kurssin tavoitteiksi olin asettanut seuraavia asioita:
Koen että liikkuvuuteeni asettamani tavoitteeni täyttyivät hyvin. Sain paljon vahvistusta omalle osaamiselleni ja identiteetilleni. Opin valtavasti uutta asiaa ja paljon sellaisia asioita, joita jo osaan, mutta kurssilla tehtiin niitä eri tavalla mihin olen itse oppinut. Tanskan alkeiden opiskelu jäi, mutta se ei haitannut, koska kurssilla kaikki olivat innokkaita puhumaan englantia. Sain opetuksen ja materiaalit englanniksi. Vaikka koin ajoittain epävarmuutta omasta englannin ääntämisestä ja sanavaraston puutteesta lohdutti ajatus, että kenenkään äidinkieli ei ollut englanti. Tulevana syksynä tulen opiskelemaan englantia muissa opinnoissani ja toivon sen auttavan epävarmuuteeni englannin puhumisessa. Olen myös päättänyt tarvittaessa osallistua tulevaisuudessa opiston englannin kielen kurssille/kursseille.
Dokumentoin omaa tekemistäni kurssilla ja sain mukaani kurssimateriaalit, sekä kaikki valmistamani mallitilkut ja lankoja. Olen postannut osan matkastani jo someen ja loput postaan vielä syksyn aikana. Toivon että pääsen jakamaan ossamistani myös opiston kursseille ja opettamaan muutamia oppimiani tekniikoita ja asiaa materiaaleista.
Yksi tavoitteistani oli opettaja-identiteetin vahvistaminen ja opetuksen seuraaminen tästä näkökulmasta. Koen että opetus oli laadukasta ja opettajan vuosien kokemus alalta näkyi. Opettaja oli ammattimainen, helposti lähestyttävä ja kannustava. Hän oli kärsivällinen ja näytti samat asiat tarvittaessa moneen kertaan. Opettaja huolehti taukojen pitämisestä ja oli rajannut oman työskentelyaikansa, sekä studion aukiolon tiettyihin aikoihin. Muutamia kertoja opettaja varattu tai oli yhden kurssilaisen apuna pidempään, jolloin joutui odottelemaan välillä kauankin oman kysymyksen tai avuntarpeen kanssa.
Ruoka- ja kahvitauoilla puhuimme paljon Suomesta ja vertailimme kulttuureja ja Suomea ja Tanskaa keskenään. Tämä avarsi uudella tavalla omaa tietämystäni ja antoi erilaista näkökulmaa Tanskan asioihin. Tauot olivat todella tärkeitä ja yhdisti kurssiporukkaa hyvin. Opettaja oli todella kiinnostunut mm. suomen kielestä ja piti yllä keskustelujamme. Koen että kuuluin porukkaan ja sovimme opettajan kanssa olevamme tiiviisti yhteydessä jatkossakin. Opettaja kutsui minut myös osallistumaan mattonäyttelyyn, josta olen todella otettu ja innoissani.
Tavoitteeni liikkuvuusjaksolle verraten Sastamalan Opiston akkreditoinnin viiteen päätavoitteiseen oli eurooppalaisen identiteetin ja globaalin vastuun vahvistaminen. Kurssilla opetettiin omaan kulttuuriin ja käsityöperinteeseen kuuluvia asioita ja tekniikoita. Oli hienoa päästä suomalaisena kurssille ulkomaille oppimaan lisää asioista, jotka on omaksunut tietyllä tavalla omassa kotimaassa. Tämä tavoite täyttyi tosi onnistuneesti. Opin uusia tapoja tehdä jo tuttuja asioita ja näin oma osaaminen vahvistui ja laajentui. Keskustelimme kurssilla myös mm. suomalaisesta kulttuurista, käsityöperinteistä, koulutuksesta ja kursseista sekä museoista.
Tämä liikkuvuusjakso toi itselleni taas paljon lisää itsevarmuutta ja itseluottamusta monessa asiassa. Opin paljon uusia asioita ja sain vahvistusta jo osaamilleni asioille. Opettajan rooli liikkuvuusjakson onnistumisessa oli valtava.
Toivon, että pääsen opettamaan kurssilta saatuja oppeja opiston kursseille tulevaisuudessa. Jaan tietoa ja oppiminaani kurssilta omissa kanavissani. Kurssin opettaja kutsui minut osallistumaan mattonäyttelyynsä, joka tulee kiertämään ainakin pohjoismaissa.
Teksti ja kuvat: Elina Männistö