Termillä ei löydetty valmiita ehdotuksia hakusanalle. Voit kuitenkin suorittaa haun painamalla enteriä tai klikkaamalla haku-painiketta.

Sanasuo -kilpailun säännöt

20.03.2019


SANASUO-KILPAILUN SÄÄNNÖT


Sanasuo-kilpailussa kolmen hengen joukkueet kilpailevat toisiaan vastaan leikkimielisesti yhdyssanoja keksimällä. Ideana on keksiä yhdyssanaketju, jossa yhdyssanan alkuosan muodostaa toiselta joukkueelta saatu sana ja loppuosa keksitään itse. Yhdyssanaketju on esimerkiksi tulipalo-palomies-mieskunto-kuntosali-salivuoro-vuorotyö.


Kilpailu käydään kaksintaisteluina, jokaisen taistelun voittaja jatkaa kilpailun seuraavalle kierrokselle ja lopulta finaaliin asti. Mikäli joukkue ei keksi tarpeeksi nopeasti yhdyssanaketjuun sopivaa sanaa, se häviää ja uppoaa ns. suohon. Jos kumpikaan joukkue ei uppoa seitsemän minuutin kuluessa, voittaja selvitetään niin, että kumpikin joukkue keksii minuutin aikana mahdollisimman pitkän yhdyssanaketjun. Pisimmän ketjun keksinyt joukkue etenee jatkoon. Tarvittaessa myös finaalin voittaja ratkaistaan samalla tavalla.


Kilpailussa ei saa käyttää samoja sanoja useampaan kertaa, eikä kilpailussa hyväksytä erisnimiä. Samat sanojen alut ja loput voivat kuitenkin esiintyä useamman kerran kilpailun aikana, esimerkiksi kynäpenaali lasketaan eri sanaksi kuin kynäpussi.


Toiselta joukkueelta saatua yhdyssanan alkuosaa ei saa taivuttaa. Poikkeuksen sääntöihin muodostavat -inen-loppuiset yhdyssanat, joita voi taivuttaa -is-loppuisiksi (esimerkiksi alkuihminen-ihmismieli). Lisäksi sanan saa halutessaan muuttaa nominatiivista genetiiviksi silloin, kun sanan loppuosasto tulee seuraavan sanan alkuosa (esimerkiksi kerrostalo-talonmies).


Kilpailun tuomarit seuraavat kilpailua ja käytettyjä sanoja. He myös kellottavat kilpailun etenemistä niin, että ensimmäisellä kierroksella joukkueella on käytettävissään tarvittaessa omalla vuorollaan sanan keksimiseen muutama sekunti. Mitä pidemmälle kilpailu etenee, sitä nopeammin joukkueiden on jatkettava yhdyssanaketjua. Jokainen erä kestää korkeintaan 7 minuuttia. Mikäli joukkue sanoo jonkin sanan toisen kerran tai rikkoo muuten sääntöjä, se häviää automaattisesti. Tuomarit ratkaisevat voittajan mahdollisissa kiistatilanteissa.

Takaisin

Kirjaudu ylläpitotilaan Windows-työasematunnuksellasi Kirjaudu ylläpitotilaan etätyötunnuksellasi
Toiminnan takaa Netland AppRunner